Jakie prawa mają pasażerowie? Ryanair publikuje listę odwołanych lotów, także "polskich"
Ryanair bez uprzedzenia odwołał loty na najpopularniejszych trasach, w tym z Polski i do naszego kraju. Firma boryka się z kłopotami kadrowymi, a to prowadzi do problemów z punktualnością połączeń.
Lista odwołanych lotów sięga 28 października. Kłopoty mają pasażerowie, którzy planowali podróż do Londynu, Brukseli, Rzymu czy Madrytu i z powrotem. Firma proponuje pasażerom przebukowanie biletów lub zwrot pieniędzy.
Będą tysiące odszkodowań
Linie lotnicze mają świadomość, że zamieszanie z lotami będzie słono kosztowało. Prezes firmy, Michael O'Leary przyznał, że w związku ze spodziewanymi wnioskami o rekompensaty, przewoźnik rezerwuje na ten cel 20 milionów euro.
Zgodnie z unijnym prawem, poza wykazanymi przez przewoźnika sytuacjami losowymi, linie lotnicze muszą uprzedzić pasażerów o odwołanym locie z 14-dniowym wyprzedzeniem. - Jeśli tego nie zrobią, pasażerom przysługują odszkodowania w wysokości od 250 do 600 euro, w zależności od dystansu - mówi Joanna Sołtan z Europejskiego Centrum Konsumenckiego.
Przewoźnik jest też zobowiązany zaopiekować się klientami, którzy z powodu odwołanych lotów wrócą do domów w innym terminie, niż planowali.
- Załóżmy, że wracamy z Barcelony do Warszawy i ten lot powrotny został odwołany. Linia lotnicza zaproponowała nam lot następnego dnia. Koszt dodatkowego noclegu powinna nam zagwarantować linia lotnicza, podobnie jak transfer z hotelu na lotnisko i posiłki oraz napoje adekwatne do czasu oczekiwania - dodaje Sołtan.
Reklamacja na miejscu
Planując ubieganie się o rekompensatę warto najpierw skontaktować się ze specjalistami.Skargę trzeba bowiem złożyć w kraju, z którego wylatujemy.
- Pasażerowie, którzy mieli wylatywać z Warszawy, powinni zwrócić się do polskiego Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Jeśli niemiła niespodzianka przydarzyła się im zagranicą, powinni kontaktować się z miejscowym odpowiednikiem tego urzędu. Przed złożeniem reklamacji polecamy kontakt z nami. Pomożemy określić, o co można się ubiegać - proponuje Joanna Sołtan.
Europejskie Centrum Konsumenckie służy też pomocą w sytuacji, kiedy dany urząd nie chce rozpatrywać skarg indywidualnych klientów.
Rezerwować z głową
Według urzędników, klienci Ryanaira, którzy dopiero planowali rezerwować noclegi w związku z planowaną podróżą, powinni kierować się zasadą ograniczonego zaufania. Nie wiadomo bowiem, czy to już koniec perypetii linii z odwoływaniem lotów.
- Zalecamy dokonywanie takich rezerwacji, które będzie można później bezpłatnie wycofać. Mogą one być nieco droższe, ale w tej sytuacji, niestety, może być warto ponieść dodatkowy koszt - mówi Sołtan.
Klienci, którzy z powodu odwołanych lotów ponieśli szkody niematerialne, np. stracili pieniądze lub nie wzięli udziału w zaplanowanych wydarzeniach, mogą dodatkowo dochodzić swoich racji w procesach cywilnych.
- Miażdżący raport NIK. PiS zmarnował ponad 100 mln zł na posterunki-widmo
- Bosak zdradza kulisy imprezy w hotelu poselskim. "Maski spadają"
- Co się stało we Wrocławiu? "Być może część wyborców uznała: koniec eksperymentu"
- Tyle mieszkania kupisz za średnią krajową. Pobiliśmy unijny rekord!
- Kto nie dostanie dotacji na wymianę kopciucha? "To dla nas duże zaskoczenie"
- Polacy podzieleni ws. spotkania Trump - Duda. Sondaż pokazał, kto popiera prezydenta
- To nie KO prowadzi w najnowszym sondażu. A kolejne wybory za pasem
- Popularne osiedle w Warszawie bez gospodarza. Mieszkańcy wylądują na bruku?
- Tragedia na leśnej drodze. Zakleszczonemu kierowcy nie udało się przeżyć
- Nietypowa sytuacja w Łódzkiem. Będzie "trzecia tura" wyborów?