'Prawo do życia od poczęcia do naturalnej śmierci', 'Wartości Jana Pawła II' - oto zapisy z programu WDŻ

Joanna Mąkosa TOK FM, awa 2017-08-23, godz. 11:28
  • Podstawa programowa WDŻ/Edukacja seksualna Fot.MEN/AG
  • Podstawa programowa Wychowanie do życia w rodzinie Fot. MEN
  • Podstawa programowa Wychowanie do życia w rodzinie Fot. MEN
  • Fragment podstawy programowej Źródło: MEN/ORE
  • Podstawa programowa, Wychowanie do życia w rodzinie Źródło: MEN/ORE

Antykoncepcja jako zło, inicjacja seksualna w małżeństwie i nauczyciel, który podziela ''wartości i normy'' ministerstwa. Fundacja Ponton alarmuje ws. treści podstawy programowej do WDŻ i zapowiada protest.

Wartości religijne, rodzinne i naturalne metody prokreacji - to motywy przewodnie nowej podstawy programowej Wychowania do Życia w Rodzinie, która od września będzie realizowane w szkole podstawowej w klasach IV–VIII, w branżowej szkole I stopnia, w klasach I–III liceum ogólnokształcącego i w klasach I–III technikum.W odróżnieniu od innych przedmiotów szkolnych zajęcia WDŻ muszą być prowadzone w każdej szkole, ale nie są obowiązkowe dla uczniów.

Jak czytamy w dokumencie MEN i Ośrodka Rozwoju Edukacji "uznano, że treści podstawy programowej powinny odzwierciedlać wartości, które Jan Paweł II nazwał „duchowym fundamentem Europy”, zbieżne z uznawanymi powszechnie wartościami humanistycznymi, takie jak: godność osoby; świętość życia ludzkiego; centralna rola rodziny opartej na małżeństwie".

Podstawa programowa została podzielona na sześć części (rodzina, dojrzewanie, seksualność człowieka, życie jako fundamentalna wartość, płodność, postawy), w każdej szczegółowo wypunktowano, co uczeń będzie umiał i jakie postawy będzie reprezentował. Dział ''Rodzina'' zawiera 13 punktów i jest najobszerniejszą częścią programu. Wszystkie części składają się ze szczegółowych wytycznych.

Słowo rodzina pada 173 razy, seks - 2

Fundacja Ponton alarmuje, że w podstawie zupełnie nie ma pola do dyskusji. - Samo słowo "rodzina" pada 173 razy, "seks" zaledwie dwa (jako cyberseks oraz uzależnienie od seksu) - wylicza Aleksandra Józefowska, edukatorka seksualna z fundacji Ponton w rozmowie z TOK FM.

W obszernej analizie na swojej stronie Ponton zwraca uwagę, że w dziale dotyczącym seksualności człowieka mówi się przede wszystkim o uczuciach i emocjach. Uczeń/uczennica ma posługiwać się takimi pojęciami jak męskość, kobiecość, komplementarna współpraca płci, miłość, wartość, małżeństwo, rodzicielstwo, a seks ma mieć miejsce jedynie w małżeństwie.

- Jeżeli czytam, że po tych zajęciach uczeń będzie potrafił wymienić argumenty biomedyczne, psychologiczne, społeczne i moralne za inicjacją seksualną w małżeństwie jest to jest właściwie szkolenie światopoglądowe

- mówi Józefowska. A to zabiera uczniom najważniejsze: przestrzeń do pytań i wątpliwości.

Według założeń części IV "Życie jako fundamentalna wartość" uczeń ma m.in. "wyrażać postawę szacunku i troski wobec życia i zdrowia człowieka od poczęcia
do naturalnej śmierci".

O antykoncepcji? Tylko negatywnie

Niepokojące jest też, że programie niewiele jest informacji o antykoncepcji, a samo słowo pada zaledwie 5 razy.  - I za każdym razem jest ukazywane w negatywnym świetle jako opozycja do naturalnych metod planowania rodziny - ocenia edukatorka.

W programie antykoncepcja jest niemal przyrównywana aborcji (uczeń ma potrafić „oddzielić metody rozpoznawania płodności znane jako naturalne planowanie rodziny (NPR) od antykoncepcji, środków poronnych, aborcji i sterylizacji” s.23)

- Nastolatki po prostu tego nie kupią - mówi Józefowska. A "kupić" mają od nauczyciela, który - jak czytamy w projekcie - podziela takie wartości i normy 'jakie przedstawia ministerstwo''.

Nie zgadzamy się na nową podstawę programową, która zupełnie nie kryje się z tym, że jest próbą wcielenia w życie katolickiej moralności na szczeblu szkolnym. Mamy poczucie, iż będzie to krzywdzące dla części uczniów i uczennic, bo o ile można się z taką moralnością zgadzać i ją akceptować, to część społeczeństwa ma inne poglądy i wizję własnego życia. O czym autorzy i autorki chyba zapomnieli

- piszą na swojej stronie edukatorzy z Pontonu.

1 września fundacja organizuje akcję uliczną pt. „ZWALNIAM SIĘ Z WDŻ”. Mają nadzieję, że podczas akcji wspólnie z uczestnikami będą się zastawiać, jak powinna wyglądać szkolna edukacja seksualna i co powinno znaleźć się w jej podstawie programowej.

Nauczycielu, Rodzicu: Czy zwolnienia nauczycieli dotkną również twoją szkołę? Skomentuj, nagraj opinię, zgłoś swoją historię za pośrednictwem aplikacji Mikrofon TOK FM >>

Podziel się: Facebook

Komentarze (285)

  • jezierskiadam

    Oceniono 49 razy 39

    Zygota to nie jest człowiek

    Plany architektoniczne to nie jest budynek.
    Zniszczenie planów architektonicznych to nie jest zburzenie Bazyliki w Licheniu.
    Podobnie: Nie jest katedrą wykop. do którego złożono kamień węgielny.

    Nie należy mylić projektu z jego realizacją, a jeżeli komuś to się myli, nie należy nazywać bełkotu wiedzą naukową.
    Jest bardzo istotna analogia pomiędzy planami architektonicznymi i DNA. - DNA to jest projekt powstania żywego organizmu. Rośliny, zwierzęcia albo człowieka.

    Projekt, który może, lecz nie musi zostać zrealizowany. Zygota może być porównywana do wykopu pod fundamenty. Zasypanie wykopu to także nie jest zniszczenie budynku.
    Analogie idą znacznie głębiej. DNA nie zawiera kompletu informacji o organizmie, który mógłby powstać. Część informacji dziedziczona jest w inny sposób. Podobnie jak projekt architektoniczny nie zawiera wszystkich informacji. Część decyzji zostanie podjęta przez wykonawców w trakcie budowy.

    Wiele danych uzyskali embriolodzy.
    Danych stanowiących dowody, że zapłodniona komórka bardzo często nie staje się człowiekiem z przyczyn całkowicie naturalnych. Jedną z tych przyczyn jest to, że organizm kobiety po zapłodnieniu przeprowadza selekcję, i odrzuca (zabija, morduje) zygoty posiadające błędy genetyczne.

    Przyjście na świat zdeformowanego płodu-potwora czyli tak zwanego „chazana”, jest efektem błędu mechanizmu naturalnej selekcji. Nazwa „chazan” pochodzi od nazwiska polskiego zbrodniarza posiadającego dyplom lekarski.

    Komórka jajowa może być też pobudzona do podziału po wymianie materiału genetycznego (DNA). Tak dzieje się w przypadku klonowania. Życie klona rozpoczyna się bez poczęcia.

    Zygota nie jest człowiekiem, tak jak jajko nie jest kurą, ani tym bardziej kaczorem, a program destabilizacji rosyjskiej elektrowni atomowej przygotowany przez US Army nie jest drugim Czarnobylem.

    Przeczytaj również: >>> Nobel z medycyny 2012

    Adam Jezierski.

  • andrzej1.61

    Oceniono 37 razy 29

    Ochrona wszelkiej maści zwyrodnialców. Jedyna skuteczna działalność pana Wojtyły zwanego w organizacji przestępczej Jan Paweł II.

Aby ocenić zaloguj się lub zarejestrujX