"Chciałabym zamówić pizzę". Takiego filmu o przemocy domowej jeszcze nie widziałeś [WIDEO]

Trzeźwość umysłu dyspozytora telefonu alarmowego, który pomógł bitej kobiecie, jest "bohaterem" spotu o przemocy domowej. Prawdziwa historia "zamawiania pizzy" zrobiła swego czasu furorę w internecie. Film nie epatuje przemocą, ale i tak będziesz mieć ciarki.

Na filmiku nie ma ani krwi, ani przemocy. Mamy obrazki z wyglądającego na pusty domu - po chwili orientujemy się, że coś jest nie tak: rozrzucone książki, zmięty dywan, łóżko w nieładzie, ślad od uderzenia w ścianie, zdjęcie w ramce leżące na podłodze.

Słyszymy rozmowę telefoniczną - kobieta dzwoni na numer alarmowy (w USA to 911) i próbuje zamówić pizzę. Pomyłka? Nie. Choć dyspozytor powtarza, że nie dodzwoniła się do pizzerii, zamawia dalej. Rozgarnięty rozmówca orientuje się, że kobieta, która dzwoni potrzebuje pomocy. Zadając proste pytania (np. "czy jest pani w pokoju sama? Tak czy nie?", "czy ta osoba ma broń? Tak czy nie?", "czy może pani zostać na linii?") dowiaduje się, że kobieta jest w towarzystwie kogoś, kto jej zagraża. Wysyła na miejsce policjanta.

Zobacz wideo

Rozgarnięty dyspozytor

Dobry pomysł na spot? Dobry. Scenariusz (10 lat temu!) napisało życie. Keith Weisinger (w latach 2004-2006) pracował jako dyspozytor na linii alarmowej. Odebrał telefon i zorientował się, kobieta, która dzwoni, może być w niebezpieczeństwie. Wysłał na miejsce policjanta - pod wskazanym adresem zastał pobitą kobietę i pijanego mężczyznę. Zapis rozmowy jest powszechnie znany. Historia wylądowała m.in. na BuzzFeedzie i zdobyła wielką popularność.

Jak mówił sam Weisinger to był jeden z pamiętnych telefonów. Miał nocną zmianę, kobieta dzwoniła około północy - z tonu jej głosu zorientował się, że coś jest nie tak. Dziś pracuje jako prawnik w Portland.

Najważniejsze wydarzenie w reklamowym roku

Film organizacji No More ("Nigdy więcej") - zajmującej się walką z przemocą domową i seksualną będzie pokazywany 1 lutego podczas Super Bowl - finałów Ligi Futbolu Amerykańskiego. To wielkie wydarzenie oglądane przez miliony ludzi i wielkie święto świata reklamy - wtedy pokazywane są najlepsze spoty szykowane często specjalnie na tę okazję, a reklamodawcy płacą krocie za emisję. W tym roku wyświetlenie 30-sekundowego spotu może kosztować nawet 4,5 mln (!) dolarów.

W Polsce działa kilka numerów telefonów dla ofiar przemocy. To m.in. Niebieska Linia 22 668-70-00, policyjny numer 800 120 226, 22 828 11 12 dla ofiar przemocy seksualnej czy telefon dla dzieci i młodzieży - 116 111.

Copyright © Agora SA